Hanoi en Ninh Binh

10 januari 2019 - Tam Coc, Vietnam

Woensdag 2 januari:

Voor de derde keer deze reis ga ik terug naar Hanoi. Om niet te overhaasten verblijf ik daar 2 nachten en reis daarna naar Ninh Binh. Ik ben veel aan het twijfelen geweest over waar ik nog naartoe wil, omdat ik toch wat tijdsdruk ervaar. Vietnam is groot en er is veel te doen en te zien. Ik maak de keuze om niet helemaal naar het zuiden te gaan, zodat ik de tijd kan nemen in centraal Vietnam. Dat geeft wat meer rust. Maar eerst Hanoi en dan kom je daar voor de derde keer aan. Is er dan nog wel wat te doen en te zien? Jazeker! Maar vandaag zit er al een rit van zo'n 5 uur op en dus besluit ik even wat rond te lopen. Ik eindig bij het meer en ga er even bij zitten. Een jongeman die mensen schildert is klaar voor vandaag en begint een gesprekje. Na een tijdje zitten we samen Backstreet boys liedjes te zingen 🤣. De mensen in Vietnam zijn dol op karaoke zo ervaar ik en dus waarom ook niet zingen in een park bij het meer? Na deze leuek verassing ging ik met Thessa en Stacy op zoek naar een plek voor diner en stuitte op een sfeervol restaurantje in een steeg. Goed eten en een ontzettend lekker dessert!

Donderdag 3 januari:

Na het ontbijt gaan we met zn drieën op zoek naar een café waar ze blijkbaar heerlijke eggcoffee serveren. Stacy heeft een tip gekregen van een vriendin die er al geweest is, dus komen we op een wel heel verborgen plekje in het drukke Hanoi centrum. We lopen door een heel smal steegje, zo'n plek waar je normaal zo voorbij zou lopen en na een trap komen we in een ruime kamer waar vooral lokale mensen koffie drinken. Leuk zo'n plek te ontdekken! De eggcoffee smaakt erg goed (zegt de persoon die bijna nooit koffie drinkt). De egg coffee is echt een Hanoi lekkernij! Vervolgens gaan Thessa en ik naar het war museum. Wat een geschiedenis kent dit land en eigenlijk nog niet zo heel lang geleden! De foto's maken indruk op mij. Zo is er een foto van een moeder die haar zoon na jaren oorlog omhelst, wat een emotie is er te zien! Buiten staan veel voertuigen en bommen die in de oorlog zijn gebruikt. Na dit bezoek besluiten we naar het water poppen museum te gaan. We nemen de scooter taxi en na wat afdingen (120.000 dong voor 2 pers.) stappen we ieder bij een scooter achterop voor een spannende rit, want wat een chaos hier. Tja en zonder helm (sorry paps en mams) toch heb ik vertrouwen in de rijders hier. Maar dan... Thessa wordt op een hoek afgezet een straat van het theater vandaan en ik recht voor het theater. Mijn chauffeur vraagt aan mij 120.000 Dong te betalen. Ik vertrouw het niet, wat als de chauffeur van Thessa hetzelfde vraagt en natuurlijk wil ik ook zeker weten dat ze veilig is aangekomen. Ik wil haar bellen als mijn chauffeur zegt: "ok, ok. 60.000 dong" Ehm... dat is beter. Ik betaal de 60.000 en bel Thessa. Haar chauffeur had dus ook eerst 120.000 van haar gevraagd, Maar ook Thessa trapte er niet in! We zijn dus inmiddels ook wel wat gewend 😉. De voorstelling was heel leuk en mooi! Ik genoot van de muziek en hoewel ik er weinig van verstond was er wel degelijk humor die ik begreep! Ook deze avond gaan we eten bij het restaurant waar we gister zijn geweest, het was echt goed!

Vrijdag 4 januari:

Vandaag nemen we afscheid van Stacy. Zij blijft in Hanoi en Thessa en ik reizen samen naar Ninh Binh. We worden opgehaald met de bus en na een rit van ongeveer 3 uur komen we aan in Ninh Binh. Wat is de omgeving hier weer anders!! We zijn weer omringd door prachtige natuur. Heerlijk! We lopen naar onze homestay en zijn blij verrast door de aanblik van een prachtige tuin en de rust die er heerst. We slapen in een kleine bungalow met heel zachte bedden. Dit is genieten! Van onze gastvrouw krijgen we informatie over de bezienswaardigheden in Ninh Binh. Terwijl mijn voornemen was niets te doen (of althans niet zoveel) huren we na de lunch een scooter en gaan naar de Bich Dong pagode. Wat een heerlijke rust hier! Daar nemen we even de tijd voor en vervolgens rijden we verder naar de bird valley. Hier lopen we een tijdje rond en huren een bootje waarin we door een oudere dame rond geleid worden. We komen langs een paar "eilandjes" waar de vogels zich inmiddels verzamelen nu aan het einde van de middag. In wolken van wit vliegen ze naar de bomen, een prachtig gezicht. Als we bijna terug zijn aan land zegt de dame: "tippie?" Wij kijken achterom en reageren "?"  Yes tippie zegt de oude dame weer. "Ah, fooi!" Ja dat kan ik me wel voorstellen, de dame heeft namelijk 30 minuten lang geroeid en dat verdient een "tippie". Na de boottocht lopen we nog wat rond in dit prachtige park en tegen het invallen van de avond rijden we terug naar onze homestay met een tussenstop voor diner bij een wel heel sfeervol restaurant in de buitenlucht met verlichting en een kampvuur. Na Hanoi is dit allemaal bijna teveel, wat een contrast en daarom ben ik denk ik zo dol geworden op Vietnam!

Zaterdag 5 januari:

Thessa en ik rijden op de scooter naar de grootse Pagode van deze omgeving. We huurden een gids en kregen enorm veel informatie. Het is allemaal heel interessant en ik graag ik ook wil het lukt me niet het allemaal te onthouden. Wat ik nu wel herken zijn de beelden die boeddha afbeelden en beelden die monniken afbeelden (volgers van boeddha). Er is een boeddha boek (3 om precies te zijn) zoals voor christenen een bijbel. Er zijn heel veel symbolen die gebuikt worden en dat zie je overal in terug zoals bijvoorbeeld: stand van de handen van beelden, in de bouw van de gebouwen, de kleding en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Na deze interessante dat rijden we terug en stoppen we voor diner bij een Indisch restaurant. Voorheen at ik nooit zo vaak Indisch als nu, maar trouwens voorheen ging ik ook nooit elke dag uit eten. Het begint een fijne gewoonte te worden. Bij wie kan ik zometeen thuis aanschuiven? 😉

Zondag 6 januari:

In eerste instantie zou ik 2 nachten in Ninh Binh blijven, maar de sfeer is hier fijn en ik voel me goed dus besluit nog een nacht bij te boeken. Vandaag gaan we de boottocht doen in de Tam Coc omgeving. Van de gastvrouw van onze homestay krijgen we het advies nummer 3 te doen. Dat doen we en inderdaad het is een prachtige tocht, waarbij we door de grootste grot in deze omgeving varen. We nemen ook nog een kijkje op de plek waar een deel van de film Kong: skull island is opgenomen. Ook deze boot bevat een roeier en dit is een man op leeftijd... Ik verbaas me hierover en ben ook onder de indruk van zijn kracht. Toch is het niet gemakkelijk voor hem en Thessa en ik helpen hem een handje door mee te roeien met de geïmproviseerde roeispanen (een stok met een halve deel van een emmer eraan). Zo bereiken we het einde en nemen afscheid van onze nieuwe Vietnamese vriendinnen en geven een "tippie" aan de roeier. Thessa en ik rijden terug op onze scooter (wat is het toch heerlijk zo'n ding te hebben) en stoppen  voor een uitgebreide lunch met prachtig uitzicht.  We hebben weer genoeg energie en daarom gaan we toch nog naar het vieuw point bij Hang Mua.  Schitterend, ik waande mij zo in een sprookjes film zo mooi. Na een tijdje staren, dromen en genieten lopen we voldaan naar beneden, smullen van een ijsje en pakken de scooter weer. Na een tijd relaxen in de bungalow en tuin gaan we erop uit voor diner en daarna slapen in onze comfortabele bedden. Morgen gaat de reis weer verder!

1. Kees en José:
    10 januari 2019
    Leuk zo,n reis en dan fan worden van Indisch eten 😂
    Dat had ook dichterbij gekund 😉
    Ook grappig dat je maanden weggaat en dat je op ongeveer 2/3 van de tijd moet gaan inkorten 🤗
    Iig een teken dat je het goed naar je zin hebt en al aardig gewend bent.
  2. Rob Meijer:
    10 januari 2019
    Mooi verhaal weer. En als je straks weer thuis bent kun je naar ons komen( waarschijnlijk op een scooter, want dat bevalt zeer goed) om vervolgens aan te schuiven. Tippie niet nodig.😜
  3. Tante Jeanne:
    10 januari 2019
    Weer bedank voor je mooie verslag en je ben altijd welkom om te komen eten lieve groet tante Jeanne
  4. Alie:
    10 januari 2019
    Heb weer genoten van je verhaal. Je kan altijd komen eten. Liefs Alie.
  5. Nienke:
    11 januari 2019
    Je bent meer dan welkom...!🍽🥢🍹
    Gaan we als je terug bent afspreken! Hapje eten & gezellig bij kletsen!
    Mooi verhaal weer!
    Blijf genieten😘😘
  6. Josien:
    11 januari 2019
    Wat leuk Aman. Je lijkt wel helemaal ingeburgerd. Maar kom maar lekker in nederland uiteten hoor. Ik improviseer wel wat. Blijf lekker genieten, wat vliegt de tijd! Dikke knuffel
  7. Ernest:
    Lieve amanda,

Fijn om te weten, dat je het naar jouw zin hebt.
    Je mag bij ons altijd aanschuiven.
    Uit jouw verhaal maak ik op, dat je het naar je zin hebt. Dat is fijn om dat te lezen.
    Voor de rest van de tijd wens ik je het beste.

Groetjes Ernest