Vang Vieng

10 december 2018 - Vientiane, Laos

Maandag 3 december:

Vang Vieng is een heel ander verhaal dan Luang Prabang. Gister avond werden we door onze mini bus afgezet voor het partyhostel van Vang Vieng. Zwembad, luide muziek en disco verlichting. Het guesthouse waar ik verbleef is gelukkig een stuk rustiger. Vang Vieng heeft wel de naam van feesten. Vooral vroeger maar volgens mij is Vang Vieng die naam nog niet kwijt.

In ieder geval start ik mijn dag rustig met een ontbijtje in een café en internet. Ik huur een fiets bij mijn hostel en rijd naar de berg Pha Ngeun. Ik had van iemand uit mijn hostel in Luang Prabang de tip gekregen dat het een klim is, maar een prachtig uitzicht heeft. Ik merk wel dat het een behoorlijke klim is, maar neem af en toe rust onderweg. Ik nader het eerste uitkijkpunt en mijn dorst neemt toe. Wat heb ik zin in een Cola!! Het laatste stukje gaat de klim over alleen maar rotsen en er is een touw voor wat ondersteuning.  En dan ben ik er. Wauw wat een uitzicht, wat een hoogte en wat een vrij gevoel! Hier neem ik echt even de tijd en.... ze hebben cola 😄 Tijdens dit momentje van rust besluit ik niet verder te gaan naar het tweede uitzicht punt. Want dat is nog een uur klimmen en daarna moet ik ook weer naar beneden. En ik heb zeker al genoten van dit moment! Eenmaal beneden pak ik mijn fiets en rijd wat door het stadje, zoek een plekje voor een late lunch en geniet van het uitzicht over de bergen. 'S avonds ontmoet ik Ben en Lucy en gaan we uit eten. Ik vind het gezellig zulke en ben dankbaar dat ik hen heb mogen ontmoeten.

Dinsdag 4 december:

Ik heb een tour geboekt voor vandaag en we vertrekken om 9.00 naar de elephantcave.  Ik had gedacht een grot in te gaan, maar dit was meer een uitholling in de rots. Wel met een stalagmiet in de vorm van een olifant! Daarna lopen we door een dorpje en komen we uit bij de watercave.  Hier gaan we 1 voor 1 op een rubber band naar binnen. Ik vond het toch wel erg spannend, want eenmaal uit het daglicht is het echt donker in de grot. Gelukkig hadden we allemaal een hoofdlampje op. Ik vond het wel een leuke ervaring om zo in het water door de grot te gaan! We krijgen nauwelijks de tijd om op te drogen en lopen weer terug door het dorp maar ons vervoer die ons naar onze lunch brengt. We hadden een mooie plek aan het water waar we onze lunch nuttigen en even te rusten. Vervolgens gaan we kajakken naar Vang Vieng (8 km). Ik zat samen met onze begeleider in de kajak en er was nog 1 stel dus de groep was klein. Ik heb zeer genoten van deze reis over het water! De inspanning was fijn, maar wat een prachtige omgeving om door te gaan! Gelukkig hielden we een rustig tempo aan en was er dus tijd genoeg om te genieten! Eenmaal terug in Vang Vieng ben ik met het Canadese/Amerikaanse stel iets gaan drinken en genoten we van een zonsondergang aan het water. Fantastisch! Later op de avond ben ik met Ben en Lucy uit eten gegaan en hebben we verder plannen gemaakt voor onze reis. Ik vertrek morgen naar de hoofdstad Vientiane, Lucy en Ben 1 dag later en daarna zullen we met elkaar reizen.

Woensdag 5 december:

Inmiddels stuiteren de kinderen door Nederland ivm met het sinterklaas feest. Ik stuiter vandaag in een overvolle mini bus van Vang Vieng naar Vientian 😉 Eenmaal daar aangekomen raak ik aan de praat met een meid (Sandy) uit Nederland en we trekken de hele dag samen op. Zoeken ons hostel, eten een hapje, kijken naar de zonsondergang en bezoeken de nacht markt. Er is weer genoeg te doen en lopen heel wat af. Leuk om samen de stad te leren kennen en weer verhalen uit te wisselen. Als laatst zoeken we een plekje waar we een ijsje kunnen eten. Onze blik wordt getrokken door een interessant verlicht restaurant en besluiten daar eens te kijken. De menu kaart bied genoeg! En enthousiast wijzen we aan wat we willen bestellen. De jongen antwoord: "we don' t have". Ok ja dat kan gebeuren. Misschien 1 van de bolletjes ijs? Nee ook niet? Mmm... "what do you have?". De jongen wijst iets aan op de kaart. Ok, dat ziet er ook wel lekker uit, laten we dat proberen. Na een paar minuten komt de jongen terug: "sorry, we don 't have." Oh, maar wat dan wel. Er wordt gewezen naar ijskoffie.  Nee daar heb ik net geen zin in. We besluiten het ergens anders te proberen en stuiten op een café waar ze ijs verkopen en bingo! Heerlijk ijs. Het was de wandeling waard.

Donderdag 6 december:

Een lekkere rustige start van de dag. Ik heb echt een luie ochtend. In de middag ga ik met Ben en Lucy naar het waterpark. We regelen een tuctuc en als we bij het waterpark aankomen lijkt het gesloten. Het is zo rustig! Maar we zien dat de ticketbox open is dus kopen een kaartje. We betalen €1,50 pp. Dat is geen geld! De helft van de glijbanen werkt niet en er zijn maar zo'n 20 mensen, maar we hebben het naar onze zin en genieten van deze middag. Daarna lopen we door een groot winkelcentrum en regelen een tuctuc terug naar het centrum.

Vrijdag 7 december:

In de ochtend ben ik met Sandy die ik in de bus naar Vientiane heb ontmoet op pad. We bezoeken het Cope visitor centre. Hier krijgen we informatie over de gevolgen van de secret war. In die tijd zijn er heel veel bommen op Laos geworpen die tot op de dag van vandaag nog voor slachtoffers zorgt. Veel zijn er namelijk niet ontploft toen ze geworpen werden. Er is een speciale eenheid in het leven geroepen om de bommen onschadelijk te maken (UXO). Ik vond het erg interessant en triest om te horen dat een oorlog van jaren geleden vandaag nog zoveel slachtoffers maakt.  Het bewijst maar weer eens dat onze daden gevolgen kunnen hebben voor de toekomst en dat wij onze verantwoordelijkheid hierin moeten nemen. Ik neem afscheid van Sandy want zij gaat met de nachtbus naar Pakse en ik ga op zoek naar een massage, die ik uiteraard vind en geniet van een heerlijke voet massage. Vervolgens loop ik Lucy en Ben tegemoet. We treffen elkaar bij sunset vieuw een soort boulevard aan de rivier. Elke avond kan je hier mee doen aan een soort aerobics 😊.  Lekker harde muziek. Samen maken we concrete plannen voor de komende dag. We gaan naar Thakhek en doen daar de Thakhekloop op de scooter. Ik heb er zin in!!

Ondertussen geniet ik van jullie lieve reacties, dank daarvoor!

En ik lees lekker veel en geniet van de omgeving en gezelschap.

1. Claudia van Wijnen:
    10 december 2018
    Fijn dat je het naar je zin hebt! En wederom weer mooie foto’s! Enne koffie ijs yumyum😂😘
  2. Leny Bijlsma:
    10 december 2018
    Wat een mooie verhalen schrijf je toch en prachtige foto's.
    Groetjes Leny
  3. Janneke borghouts:
    Hoi Amanda
    Wat fijn dat alles zo goed gaat.
    En ontzettend leuk dat je zoveel interessante mensen ontmoet.
    Hier gaat het de komende dagen vriezen en iedereen is druk met de voorbereidingen voor kerst en de concerten. Verder gaat het hier ook goed en in gedachten ben je er steeds bij😉 tot gauw 😘
  4. Monica:
    10 december 2018
    Toch wel fijn om leuke en lieve mensen te ontmoeten op deze prachtige reis.We genieten van je verhalen...Liefs💖
  5. Tante Jeanne:
    10 december 2018
    Bedank weer voor het mooie verhaal veel liefs van tante Jeanne
  6. Nienke:
    10 december 2018
    Wat een enthousiast verhaal weer😍
    Super leuk om jou droomreis te lezen
    Geweldig aman dat je leuke mensen hebt ontmoet...!!😃🍀
    Geniet verder !!
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal
    Liefssss💋
  7. Bep Schreurs-Lausberg.:
    11 december 2018
    Wat interessant om al jouw belevenissen te lezen. Zo laat je ons meegenieten!
    Groetjes,
    Bep.
  8. Wim en Corrie:
    Hoi Amanda,

We mogen wel met je mee op reis, mooie foto's en verslag.
    Heel fijn, wat een totaal andere wereld.
    Voor je zelf ook heel fijn om zo'n mooi verslag te hebben.

Veel plezier en mooie ontmoetingen!
  9. Carina en Rob:
    Lieve Amanda,
    Wat genieten we van je verhalen. Fijn dat je leuke mensen ontmoet! Wij zijn druk met de voorbereidingen voor Kerst.
    Groetjes.
  10. Rob Meijer:
    Hoi Amanda,
    Weer een mooi reisverslag. Op deze manier reizen wij ook een beetje met je mee. Wij googlen even naar de plaatsen die je aandoet om een nog beter beeld te krijgen. Prachtige reis.
    Trots op je. Liefs Rob&Babs
  11. Will De fouw:
    11 december 2018
    Heerlijk verhaal weer Amanda wat een avonturen maak je zo mee.
    Tot ooit.... ik ga je op het werk helaas niet meer zien. Maar blijf he verhalen volgen hoor.

Dikke kuzz
  12. Margo van Dijk:
    11 december 2018
    Ha die AMANDA. Idd hier de Sint weer uit het land en nu op naar de kerst. Zo geen zin in. Vindt het Vreselijk. Maar goed zo te lezen heb jij het prima naar je zin daar en maak je de reis van je leven. Eindelijk na 10 jaar er over gezeurd te hebben haha. Wel fijn dat je ons laat mee genieten van je avonturen. We appen nog wel binnenkort gr Arjan.