Khorat, Phimai and again; Bangkok.

4 februari 2019 - Bangkok, Thailand

Zondag 27 januari:

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en die tijd is nu aangebroken bij het Surin project. Ik wordt teruggebracht naar Buriram waar ik gelijk de bus naar Khorat pak. Ik wil alsnog proberen Phimai te zien! Ik kom begin de middag aan in Khorat en loop naar het hotel waar ik de vorige keer ook ben verbleven, dat was goed bevallen. Onderweg (want het is toch wel erg warm) stop ik bij een café voor een matcha green the (iced) en een muffin, want ik heb nog geen lunch op. Ah... de vrijheid van keuzes maken! 😊 Vervolgens loop ik naar het hotel en omdat het nog niet zo laat is besluit ik op de fiets een tempel hier dichtbij te bezoeken. Het is ongeveer 25 minuten fietsen van het hotel (aangezien ik eerst verkeerd reed), maar eenmaal bij de tempel blijkt er een mini oase bij te zijn. Wat een rust, terwijl er toch zoveel mensen lopen. Er is een (gemaakte) waterval, een vijver en heel veel mooie bloemen en planten. Schitterend! En ik neem dan ook de tijd, zodra de schommelbank vrij is nestel ik mij erop en blijf daar een tijd zitten. Ik verken vervolgens de omgeving en fiets op mijn gemak terug. Onderweg stop ik bij een enorm winkelcentrum om wat eten te kopen voor vanavond. Ik parkeer mijn fiets tussen een enorme rij scooters, wat ik toch wel een grappig gezicht vind! Eenmaal in het hotel geniet ik van de rust, kijk wat tv en eet van de hapjes die ik heb gekocht. Het is al vroeg dat ik ga slapen, want morgen wil ik vroeg naar Phimai!

Maandag 28 januari:

Ik ontbijt op mijn kamer, want ik had gister wat gekocht bij de supermarkt en ga naar de busstation om de bus naar Phimai te pakken. Wat is er toch een verschil tussen al die bussen! Nu heb ik bijvoorbeeld een luxe bus met airco enzo, maar soms heb je de kans een bus te treffen met ventilator en open ramen en beschimmelde gordijntjes. Maar goed: ze hebben allemaal stoelen en het is allemaal super goedkoop! Eenmaal in Phima heb ik het Historical park al snel gevonden en loop er een tijd rond. Ik was niet naar Ankor Wat (Cambodja) geweest, wat wel op mijn lijstje stond, maar dit maakt een hoop goed. Ik had gelezen dat hier ook een zeer oude boom in de buurt is die over zeer grote oppervlakte groeit. De Banyan tree die zo'n 300 jaar oud is. Het is zo'n grote oppervlakte dat er meerder plekken onder de boom zijn waar je kunt zitten. Een ideale plek voor mijn lunch! Het is een pracht gezicht! Om 14.00 neem ik de bus terug naar Khorat en terwijl ik daar een tijdje rondloop realiseer ik mij dat ik zin heb in pizza! Het is 16.00... ach waarom ook niet en dus ga ik voor een pizza vandaag. Ik kom vroeg terug op mijn kamer, pak mijn backpack weer in, want morgen vertrek ik naar Bangkok.

Dinsdag 29 januari:

Omdat ik in Thailand nog niet met de trein gereisd heb besluit ik dat dus vandaag te doen. Ik loop naar het treinstation en koop een ticket. Om 10.15 komt de trein aan, keurig op tijd. Ik loop de trein in en zie plastic stoelen, dicht tegen die van de buurman/vrouw en erg rechtop. Er is geen airco in de trein, maar gelukkig staan de meeste ramen open. De rit van 4,5 uur duurt mij best lang door de oncomfortabele zithouding en ondanks de open ramen is het warm. Ach... eenmaal in Bangkok besluit ik koppig om naar mijn hostel te lopen: zo'n 30 minuten. Blijkt de weg die ik afleg onder andere door heel smalle winkelstraatjes te lopen waar het laaiend druk is van de mensen. Ik pas er net doorheen met mijn backpack, het is zweten dus besluit ik onderweg een suikerriet drankje te kopen en vervolg mijn weg. Ik vind na even zoeken (dus 30 minuten zijn er 45 geworden) mijn hostel in een nauw steegje. Ik ben verrast door het interieur, het is vrij nieuw en het ziet er prachtig uit! Ik laat mijn backpack achter en ga op voedseljacht. In Chinatown vind ik genoeg eetstalletjes en neem plaats op een plastic krukje voor een vegetarische Pad Thai.  Ik loop wat rond en neem nog een verfrissend drankje en geniet van live music. Er wordt op mijn schouder geklopt, oh hey! Het echtpaar wat ik nabij het treinstation vanmiddag had gesproken! Ik schuif bij hen aan en hebben een leuk gesprek. Dit echtpaar heeft hun eigen fietsen meegenomen en gebruiken deze om het een en ander te bezoeken in Thailand. Wat een goed idee! Na eeen leuk gesprek loop ik weer terug naar het hostel en ga op tijd mijn bed in.

Woensdag 30 januari:

Vandaag op het programma: het koninklijk paleis. Hier was ik nog niet geweest en lijkt me toch leuk om te bezoeken. Ik loop ernaartoe en eenmaal binnen het terrein van het koninklijk paleis ervaar ik een enorme mensen massa. Het is ook behoorlijk warm! Ik neem de tijd om zoveel mogelijk te zien en terwijl ik het terrein afloop blijkt er een gratis kaartje bij de entree ticket te zitten waarmee je een theater voorstelling kan zien met traditionele Thaise dans. Ik maak er dankbaar gebruik van en geniet ook echt van de voorstelling (en de koele ruimte). Vervolgens loop ik naar Kao San road om te zien waar ik morgen wordt opgepikt om naar Koh Chang te gaan. Ook maar gelijk lunchen en alvast kijken of er leuke souvenirs te koop zijn. Kao San road is een hele andere belevenis op de dag als in de avond merk ik. Omdat het een aardig eind is naar mijn hostel en ik toch wel behoorlijk moe ben neem ik de watertaxi, wat is het toch heerlijk dat er zoveel opties kwa vervoer zijn! Bij het hostel rust ik wat en dat is waar ook! Morgen zit ik de hele dag in de bus en geen idee hoeveel stops er gemaakt worden dus lijkt het mij verstandig om snacks en drinken te kopen voor onderweg. Oh ja... Ik moet ook nog eten. Missie geslaagd en het is nog vroeg, maar ga toch op tijd naar bed. Ik kijk erg uit naar mijn dagen op eiland Koh Chang.

1. Kees en José:
    4 februari 2019
    Van olifanten knuffelen tot vrijwillig in het openbaar vervoer (de trein dit keer) is toch wel een hele stap 🤔
    Je kan ook hier over meepraten in ieder geval 😀
    Op het moment dat we dit lezen zit de reis en het avontuur er bijna op voor je.
    Het zal straks best wennen zijn aan het "normale " leven hier.
  2. Will De fouw:
    4 februari 2019
    Heerlijk verhaal weer Amanda je bent echt een stoer wijfie.... petje af.....
  3. Rob Meijer:
    Hoi Amanda,
    Als we dit schrijven ben je met je laatste week bezig van je geweldige reis. Een reis met en bezoek aan indrukwekkende plekken, het ontmoeten van een zeer vriendelijke bevolking en het sluiten van vriendschappen. Straks kom je terug met een rugzak vol prachtige herinneringen. Ik wil je alvast bedanken voor je prachtige reisverhalen en foto’s. Op die manier waren we een beetje met je mee op reis. Nog even genieten en dan terug naar een fris Nederland waar je familie en vrienden op je wachten. Liefs.
  4. Tante Jeanne:
    4 februari 2019
    Het zit er bijna op maar geniet er nog maar van hr. Gr.tanteJeanne
  5. Bep Schreurs-Lausberg.:
    Hallo Amanda.

Hallo Amanda.Wat heb je genoten en wij op de achtergrond en beetje met je mee. De tijd is gevlogen en nu staat je thuisreis voor de "deur". Dat zal wel even slikken zijn, maar het is toch ook wel fijn om je ouders, familie en vrienden weer te zien!!
    Natuurlijk zal deze reis je als een dierbare herinnering bijblijven!

Gauw tot ziens

Liefs, groetjes en gauw tot ziens!

Bep.
  6. Carina en Rob:
    5 februari 2019
    Fijn dat je weer bijna bij ons in Nederland bent! Gelukkig is alles goed gegaan en heb je leuke mensen ontmoet. We denken dat je het stiekem ook wel weer leuk vindt om iedereen te zien en te genieten van je kleine neefjes. Liefs.
  7. Josien:
    6 februari 2019
    Je gaat de watertaxi nog missen!
    Maar desnoods creëren we die hie voor je want heb zin in dat je weer in nl bent! Xx