Hoi An sfeer

18 januari 2019 - Nakhon Ratchasima, Thailand

zaterdag
Vandaag reizen we op de motor en scooter van Hue naar Hoi An met een easy rider. In eerste instantie zouden we beide op de scooter gaan zonder easy rider, maar ik ben een beetje bang geworden van de verhalen over toeristen die door politie worden aangehouden en hun scooters in moeten leveren, een boete van zo'n 80 euro moeten betalen en dan ook maar zien verder te komen. Buiten dat is het ook echt zo dat je niet verzekerd bent mocht er een ongeluk gebeuren en als je iemand aanrijdt je zelfs een gevangenis straf boven het hoofd hangt... ergens wist ik dit al, maar het is zo'n plezier op de scooter te rijden... onverantwoord? Ergens wel. Toch voel ik me ook veiliger nu met een easy rider die ons kan begeleiden en de kans neemt af om aangehouden te worden (denk ik). Buiten dat is bijkomend voordeel dat de easy rider ook weet wat de mooie stops zijn langs deze route. Zo stoppen we even op een lokale markt en genieten van een kop koffie waarbij we lacherig worden ontvangen door de Vietnamese bewoners, ze zijn niet gewend dat buitenlanders aanschuiven voor een bakkie 😊 gezellig toch? Ik merk gedurende mijn reis dat de Vietnamese mensen graag Engels willen leren en zo gebeurt het dan wel eens dat er gewoon iemand bij je komt staan terwijl je een gesprek aan het voeren bent. Die persoon zegt niets, maar herhaalt handgebaren die zijn landgenoot maakt tijdens het gesprek en probeert fluisterend de woorden te herhalen. Ik vind het super dat mensen dit doen! Maar goed... onze toerdag! We hebben fantastisch weer, want velen voor ons hebben veel regen gehad en wij hebben geen druppel gevoeld! Onze easy rider heet Mr. Thang en stopt na de markt bij een vissers dorpje. Vroeger woonden de gezinnen op deze bootjes (zie foto's) en die gezinnen bestonden soms uit vader, moeder en 8 kinderen! Zoveel kinderen?? Ja zegt Mr. Thang want wat moest je zoal doen zonder tv, boeken enzo.... goed punt Mr. Thang! Na het vissersdorp rijden we naar de Elephant spring. Mooie plek, alleen nu een beetje overladen met toeristen. Toch genoten we van het zonnetje en een levensechte scène voor ons neus: ondanks diverse waarschuwingen gaat een jonge vrouw te ver en wordt bijna meegesleurd door de stroming. Ze kan geen kant meer op, want de stroming is te sterk om te zwemmen van waar zij nu staat. Dan komt er een Vietnamese jongen, trekt zijn schoenen uit, springt van rots naar rots (behoorlijke afstanden) en helpt de jonge vrouw de rots op en zo klimmen ze naar veiliger water. Zucht...Net een film... Mr. Thang nodigt ons uit weer verder te gaan. We stoppen voor een lunch aan het strand! Na een heerlijke maaltijd rijden we verder en maken diverse stops in de bergen vanwege een fantastisch uitzicht (en een selfie natuurlijk). Bij de Dragon bridge maken we een korte stop voor wat foto's en vervolgens rijden we door naar de marble mountains waar we bovenaan een kijkje nemen, wat te kort blijkt te zijn want er is genoeg te zien! Helaas we hebben een schema en dus rijden we verder naar Hoi An, want inmiddels is het al begin van de avond. Mr. Thang neemt ons mee naar de kleermakers winkel van zijn nicht en daar laat ik me ompraten (heel gemakkelijk natuurlijk) om een kleding stuk te laten maken. Ik kies voor een jurk, patroon, lengte noem maar op en morgen mag ik hem passen. Spannend! Hoi An staat er o.a. om bekend dat je hier kleding kan laten maken. Er is dan ook meer dan genoeg keuze! We brengen de scooter terug en worden netjes bij onze homestay gebracht. Het is laat, maar we hebben trek, pakken de fiets en eten in het centrum van Hoi An aan de rivier. Ik kies voor een typisch Vietnamees gerecht: Cao Lak en dan de vegetarische optie. Wat een zalig eten! Zeker een aanrader. Moe en voldaan komen we terug bij de homestay, bellen nog even met het thuis front en vallen zo in slaap. Nog even: Thessa heeft de hele weg zelf gereden op de scooter en geloof me dat was niet over even makkelijk! Wat een topper!

Zondag 13 januari t/m woensdag 16 januari:
Ik hoef niet elke dag apart te schrijven want deze dagen hebben we vooral veel ontspannende activiteiten ondernomen! We zaten in een fantastische homestay waar we een upgrade kregen van onze kamer: 2 queensize bedden, badkamer met regendouche en een balkon! Heerlijk! Het enige inspannende dat ik heb gedaan was elke dag naar het centrum fietsen. Op maandag zijn we lekker naar het strand gegaan, dinsdag heb ik wat oude gebouwen in het centrum bezocht en woensdag begon de regen. Tussendoor alvast wat souvenirs gekocht en genoten van de coconut coffee en heerlijke eten. Woensdag vierde de oom van Thessa zijn verjaardag die toevallig ook in Hoi An was en dus werden Thessa en ik getrakteerd op een maaltijd! Wat een gezelligheid!

Donderdag 17 januari:

Backpack inpakken, genieten van nog een laatste bananenpannekoek als ontbijt, lunchen met Stacey die inmiddels ook gearriveerd is in Hoi An en dan nog een koffie met mijn maatje Thessa. Om 16.00 wordt ik naar het vliegveld gebracht en dan moet ik toch echt afscheid nemen van Vietnam. Maar ik zeg tot ziens Vietnam! Ik heb ontzettend genoten en hoop zeker weer terug te komen! Op het vliegveld gaat het allemaal gemakkelijk en voor ik het weet zit ik in het vliegtuig. Ik land rond 21.00, langs de immigratie (jee ik wordt weer toegelaten!) Thailand ik ben weer terug!! Oh ja, links rijden en "sawadee kaa" ipv "sin jow". Ook het geld is weer even wennen, maar het voelt goed hier weer te zijn. Rond 22.00 stap ik het hostel binnen, neem een douche en duik mn bed in. Ik heb besloten geen sim kaart te kopen en het met Wi-Fi locaties te doen. Ik kies er ook voor om de week dat ik vrijwilligers werk ga doen bij het Surin project mijn telefoon niet te gebruiken. Jullie kunnen dus gewoon berichtjes sturen, maar ik zal van maandag 21 jan tot zondag 27 jan niet reageren. Ik wil deze week echt concentreren en daar aanwezig zijn. Dus bij deze even de laatste blog, daarna volgt waarschijnlijk een heel lang verhaal. 😙

Plan deze dagen. Vrijdag: Nakhon  Ratchasima.  Zaterdag: Phimai national park. Zondag: Buriram. Maandag tot zondag: Surin.

1. Kees en José:
    18 januari 2019
    Geniet er nog even van, maar dat lukt je wel 😎
    Wat zal je een bagage hebben straks, niet alleen fysiek maar ook geestelijk.
    Zoveel indrukken en herinneringen, iets waar je lang van kunt nagenieten!
  2. Josien:
    Jeetje Aman. Wat leuk!!
  3. Will De fouw:
    18 januari 2019
    Nou saai is jou reis zkr niet en het was weer genieten om het mee te beleven. Suc6 met je vrijwilligerswerk (goed van je)..
    En nog ff lkr genieten
  4. Carina en Rob:
    19 januari 2019
    Veel plezier met je vrijwilligerswerk! We genieten nog steeds met je mee van alle activiteiten.
  5. Tante Jeanne:
    19 januari 2019
    Weer bedankt voor je verhaal en geniet van je vrijwillegers werkl lieve gr. tante Jeanne
  6. Riet:
    20 januari 2019
    Fantastische reis, Amanda!
  7. Reina van Barneveld:
    26 januari 2019
    Hoi hoi, wat een bijzondere reis ben je aan het maken zeg en wat kun je leuk schrijven zeg! Geniet nog van de laatste weken, dikke kus Reina