Apenstreken

26 december 2018 - Hanoi, Vietnam

Hallo allemaal! Lekker genoten van de kerstdagen? Hier de belevenissen op Cat Ba eiland. Ga er lekker voor zitten.

Woensdag 19 december:

Thessa en ik worden tussen 9.30 en 10.00 opgehaald door een wel heel luxe bus. Na Laos komt mijn eerste kennismaking hier in Vietnam over als een luxe. Zo ook de toilet pauze onderweg: een mooi gebouw met genoeg keuze wat eten betreft en de wc's... toiletten zonder dat je hoeft te gymen (hurken), het is schoon en er is voldoende toilet papier. Ja daar kan ik echt dankbaar om zijn!  We komen 14.00 aan en zoeken een hotel. Gevonden! Uitzicht op de baai en mooi centraal. We betalen zo'n 4 euro per nacht voor een 2 persoonskamer (ja echt!!!) En de manager van het hotel is ook nog eens een goede touroperator en daarom boeken we een boottocht van 2 dagen waarbij we 1 nacht op de boot slapen en krijgen we veel informatie over het eiland. We gaan naar onze kamer en ervaren wel wat opstartproblemen zoals: geen verlichting op de kamer, geen handdoeken en toilet papier en geen warm water, maar nadat dit opgelost is en de belofte van de manager dat we morgen een betere kamer krijgen,  besluiten we naar Canon fort te lopen om daar de zonsondergang te zien. Het is een aardig stukje omhoog lopen, maar goed te doen en we genieten van een prachtige zonsondergang.  Wat een kleuren pracht!!! Thessa blijkt een goede fotografe te zijn en legt de zonsondergang goed vast op foto zodat jullie mee kunnen genieten. We sluiten de avond af met een heerlijk diner bij een leuk restaurantje en een gezellige babbel.

Donderdag 20 december:

We ontbijten met een gefrituurde bananen pannenkoek (ik heb al zoveel versies van pannekoeken gegeten, maar deze nog niet) en huren een scooter via het hotel. We gaan het eiland verkennen! We beginnen met de hospital cave, welke erg indrukwekkend is. Een grot waar mensen tijdens de oorlog konden schuilen en zorg ontvingen. Wat kunnen mensen toch creatief zijn. We worden op de parkeerplaats verwelkomd door puppy's en nemen even de tijd voor een fotoshoot. Wij vervolgen onze weg naar het nationaal park en geen voor een klim naar het vieuw point daar. Het is een hike van 45 minuten en we worden beloond met een prachtig uitzicht. Inmiddels heb ik al heel wat mogen bewonderen van grootte hoogten, maar toch geniet ik er elke keer van. Ik denk ook vanwege de combinatie van een klim en dan het uitzicht. We eten wat bij een restaurantje aan de voet van de heuvel en gaan vervolgens weer op weg met onze scooters. De bamboobrug is onze volgende stop en proberen deze natuurlijk ook even uit. We komen uit bij een tempel grot die niet groot is en hebben het dan ook zo gezien. Terug over de brug die niet alleen uit bamboo blijkt te bestaan, maar ook voor een deel uit hout en cement en onder ons kruipen de krabbetjes over de modder. Leuk gezicht. We touren nog wat op onze scooter waarbij we een stop maken voor een ijsje en vervolgens gaan we naar de Trung Trang grotten. Daar lopen we een heel stuk doorheen wat ik persoonlijk erg indrukwekkend vond aangezien het mooi verlicht werd, af en toe bijna moest kruipen en we op eigen tempo erdoorheen konden gaan. Ik heb een filmpje gemaakt om een indruk te geven aan jullie thuis. Het wordt al wat schemerig en daarom vinden we het tijd om terug naar het hotel te gaan. De manager heeft ons een betere kamer beloofd na de opstartproblemen van gisteren. Als we er naartoe lopen weten Thessa en ik het al en werpen elkaar een veelbetekenende blik toe. We zitten aan de voorkant dus: uitzicht over de baai!! Dat is echt fantastisch.  De bedden zijn groot, we hebben wc papier, alleen nog even vragen voor de handdoeken en warm water en dan is het perfect. Deze avond eten we op 1 van de restaurants op het dak en spelen skipbo terwijl we wachten op ons eten. Ik geniet zo van deze gezelligheid! Na het eten besluiten we voor een massage te gaan en we worden hartelijk welkom geheten en mogen gelijk aanschuiven om taart te eten want er is iemand jarig. Wat een traktatie. Na de massage gaan we terug naar de kamer en genieten van het uitzicht.

Vrijdag 21 december:

Ook vandaag gaan we met de scooter op pad, maar in een rustiger tempo. We bezoeken butterfly valley, waar we overigens 2 vlinders hebben gezien, maar de omgeving is mooi en we lopen een tijdje rond en kijken bij bergbeklimmers die daar bezig zijn. Stoere sport zeg! We pakken de scooters en gaan op zoek naar strandje. Het is even zoeken en we onderbreken de zoektocht voor een lunch met uitzicht op de baai. Vragen waar het strand is en rijden er vervolgens in 1 keer naar toe. Op het strand is het snel gedaan met de rust, want er komt een groep toeristen en die houden een zeer lange fotoshoot. Bij die fotoshoot willen ze ook ons betrekken, maar beleefd laten we weten dat we daar geen zin in hebben. Na een tijdje wordt het meer bewolkt en wat frisser.. tijd om terug te gaan. We brengen de scooters terug bij ons hotel. Wat een luxe dat je zoveel kan regelen bij 1 locatie, onze manager is daar heel handig in. Wederom is er een mooie zonsondergang, ik kan er geen genoeg van krijgen 😊. We eten bij hetzelfde restaurantje als de eerste avond, want het was ons goed bevallen en daarna is het tijd om onze rugtas te pakken voor ons verblijf op de boot de komende 2 dagen.

Zaterdag 22 december:

We staan vroeg op voor ons ontbijt (ditmaal een gewone pannenkoek en geen gefrituurde) en worden 8.00 opgehaald door de bus die ons naar de boot brengt. We zijn met een gezelschap van 10 personen en worden begeleid door een vrolijke gids. De boot is lekker ruim en bevat een bovendeel vanwaar we een mooi uitzicht hebben. Mooi uitzicht? Ja het is niet te omschrijven, zoveel te zien en zo mooi. Ik voel me dankbaar dat ik hier mag zijn! We varem door Halong bay en Lan Ha Bay en komen daarbij langs een vissersdorp. Het komt op mij oWe gaan ook een stuk kajakken en daarbij gaan we door grotten heen. Dat vergt aardig wat stuur werk, maar Thessa en ik blijken een goed team! Ik vind het heerlijk om zo bezig te zijn en vanuit de kajak varen we naar heel rustige plekjes tussen de rotsen en bergen in. Ook in de middag stappen we in onze kajakken na een heerlijke lunch. Het water is op veel plekken heel helder en daardoor kan je het koraal goed zien. Ook heb ik een prachtige zeester gezien. Wat is de natuur toch mooi! De rest van de middag kunnen we relaxen terwijl we door de prachtige baai varen. Thessa en ik worden bij een drijvend restaurant met bungalows afgezet en daar wachten wij met onze gids op onze boot waarop we overnachten. Deze boot is van locale mannen en wordt bemand door 1 kapitein en 1 kok. Wat een luxe want er zijn 2 kamers aan boord maar het is alleen ons tweeën. We dineren op het dak van de boot en gaan daarna nog kajakken door het donker om te zien of er lichtgevend plankton te zien is vanavond, maar helaas. Het is volle maan en dan zie je de plankton niet. Toch vind ik het kajakken in het donker al een hele belevenis! Door de volle maan was het overigens nog wel goed te zien. Als we terug zijn bij de boot kunnen we in de schaduw daarvan echter nog wel wat van het lichtgevende plankton zien en dat is al een magisch gezicht. We praten nog wat na met onze gids op het dek van de boot en gaan daarna slapen, als het niet te bewolkt is dan willen we de zonsopkomst zien.

Zondag 23 december:

Het is bewolkt... en misschien is het bed gewoon te lekker dus blijven we liggen en zetten de wekker op 7.10 😁. Heel decadent ontbijten we op het dek van de boot. Daarna gaan we aan land en bezoeken we het dorp Vien Ha op de fiets. Wat een rust heerst hier! We stoppen voor een hike naar het vieuw point hier die ons uitzicht bied over Halong Bay en aan de andere kant het dorp. Het was een hele klim en ik merk toch dat ik wat aan mijn conditie mag doen 🤔, ook is het niet heel makkelijk zo'n hike op je sandalen te doen. Na de hike fietsen we terug door het dorp waarbij we een stop maken bij een gezin die zelf wijn maakt. Wat voor wijn? Ik zie verschillende poten met inhoud staan: 1 met bloemen,1 met een slang en 1 met een niet herkenbaar schepsel. Ik heb alleen de bloem wijn geprobeerd, ben niet zo'n held😊.  Op de boot lunchen we wederom op het dek. We rusten wat en ik blijf versteld staan van het uitzicht. Vervolgens staat Monkey eiland op het programma. Onze gids ziet een aap en vraagt of we snacks bij ons hebben, ja ik heb nog wat noten. Dat lust de aap wel em voor ik er erg in heb zit hij op mijn schouder. Het gaat heel gemoedelijk: ik geef de aap wat nootjes, hij eet ze lekker op en dan... Amanda weet niet veel van apenstreken en ik aai over zijn arm. BAF! Ik wordt beloond met een klap op mijn hoofd. Het levert in ieder geval een grappige foto op! Wederom een hike naar een vieuw point en wederom op sandalen. Zei ik hiken? En de gids zei toch dat er een trap was naar boven? Ja de eerste 10 bestaat uit treden, daarna gaat het over in scherpe rotsen. We klimmen en het uitzicht is prachtig, toch vind ik het spannend worden en besluit ik een stuk voor de top te stoppen. Thessa en de gids gaan door (dapper!!) En ik wacht ze op. Ondertussen wordt er rondom mij en met mij een fotoshoot gehouden dus ik vermaak me wel. We klimmen weer met elkaar terug naar beneden en wat ben ik blij dat zand onder mijn voeten te voelen! Bij het restaurantje nemen we een verkoelend drankje en worden vermaakt door de apenstreken. Als je even niet oplet zoals de mensen een paar tafels verderop wordt je drankje of snack gejat. En dat gaat snel!! Om 15.30 varen we terug naar vasteland en worden naar ons hotel gebracht. Daar worden we weer opgehaald door de bus en gaan terug naar Hanoi. Tijdens de busreis kom ik erachter dat mijn luxe hotel voor de feestdagen is gecancelled, door mijn eigen schuld en dus snel op zoek naar een ander verblijf. Ik besluit voor hetzelfde hostel als Thessa te gaan (net zo gezellig) en als we daar aankomen krijg ik het gevoel een hotel binnen te komen. Wat een mooi hostel en wat fijn hier door te mogen brengen met de kerst.

De foto's volgen nog!

1. Wim en Corrie:
    Hoi Amanda,
    Ik wilde je nog fijne warme Kerstdagen toewensen, maar die zijn voor jou al bijna voorbij .
    Het was wel een hele ervaring zeker.

Wat zie je toch veel, ik ben benieuwd naar je foto's.

Groetjes
  2. Kees en José:
    Het is nu net 2e kerstdag hier, dus we hebben er nog 1 tegoed vandaag 😉
    Wij zijn een weekje weg, maar we zien en doen niet zoveel dan jij.
    Jij hebt dan ook een hele andere trip 😎
    Mooie belevenissen, ervaringen, enz.
    Geniet ervan!
    Het gaat snel voorbij, qua tijd zit je al rond de helft 😥
  3. Hans de Jong:
    26 december 2018
    Hallo Amanda ik zal ook eens reageren leuk verhaal en goede informatie wat je
    allemaal meemaakt en dat in een hele andere omgeving we zouden dat allemaal
    eens mee moeten maken buiten dat we in Nederland alles hebben wat ons hartje
    begeerd en zelf nog meer willen toch.
    Maar fijne kerst en we spreken je nog groetjes pa.
  4. Tante Jeanne:
    26 december 2018
    Wat weer een mooi verhaal wat maak jij veel mee bedank en nog een fijne tijd lieve groet tante Jeanne
  5. Bep Schreurs-Lausberg.:
    Lieve Amanda.
    Wat stuur je ons steeds prachtige verhalen! We leven en genieten met je mee.
    Ik kijk iedere keer weer uit naar je volgende belevenissen.
    Liefs van Bep