Happy

5 januari 2019 - Ninh Hải, Vietnam

Lieve mensen ik wil jullie een gezegend 2019 wensen. Ik weet dat het al een paar dagen is, maar ik wens jullie het beste en dat kan nu ook nog!

Zondag 30 december:

Jaaa het is zover! "Onze" motorrijders (Tuna rijder en gids, Toi en Thung) komen ons ophalen om de Ha Giang loop (lus) te rijden de komende 3 dagen. We hebben motorrijders ingehuurd zodat wij (Thessa, Stacy en ik) achterop kunnen zitten en dus niet zelf hoeven te rijden. Op deze manier kunnen we nog beter van het uitzicht genieten en het voelt er stuk veiliger. De wegen zijn over het algemeen goed, maar het is veel bochtwerk door de bergen en hier en daar missen delen van de weg. Ook zorgt het weer hier en daar voor gladde wegen. We maken kennis en krijgen knie en elleboog beschermers. De motors zien er goed uitgerust uit en de rijders blijken rond dezelfde leeftijd als wij te zijn. We nemen afscheid bij de homestay en gaan op weg. Ik vind het even wennen want heb nog niet eerder achterop een motor gezeten, maar na een tijdje voel ik me al comfortabel en geniet van het uitzicht. Bij onze eerste stop hebben we al een mooi uitzicht en krijgen we meer informatie over de route die we rijden. We zullen de komende dagen door het Dong Vang karstgebergte rijden en overnachten in hotels. Voor we verder gaan legt mijn rijder uit dat het koud zal zijn naarmate we verder de bergen inrijden, ook vanwege de regen die we misschien nog krijgen. Hij geeft me een regenbroek die ook goed is tegen de kou. En inderdaad! Het helpt goed. We lunchen bij een leuke plek waar we bij binnenkomst worden ontvangen met fohns om onze handen en voeten warm te blazen. Wat een service! We bestellen warme chocolademelk, want dat past echt bij dit weer! Na de lunch op weg naar een dropje waar Tuna ons laat zien wat de mensen daar maken van een bepaalde soort plant, hier komt veel werk bij kijken want het moet gescheiden worden, gedroogd, geverfd enzo. Ongelooflijk en zo mooi! Vervolgens hadden we er behoorlijk lange rit voor de boeg naar het hotel. De tijd vliegt voor mij want de omgeving is erg mooi. Op onze hotelkamer is het erg koud!! We hebben 1 heater en hier gaan we dan ook met zn drieën voor staan, maar al snel lopen we naar beneden voor een tweede want wat is het koud!! Later blijkt dat het raam open staat! 😣. We eten pizza en duiken vroeg het bed in! Nu al zin in morgen!

Maandag 31 december:

Ik vind het heel speciaal dat ik oudjaarsdag op deze manier mag beleven. We rijden door prachtige omgeving en met heel leuke mensen! Ik geniet! Het is nog steeds koud, maar vandaag is het beter weer en daardoor kunnen we meer zien van de omgeving. Thung zei mij gister al dat we vandaag door het mooiste stuk zouden rijden. En hij had gelijk! Ik kan niet omschrijven hoe ontzettend mooi, groot, kleurrijk en sereen deze omgeving is. Ik ervaar dat ik niet meer weg wil! We maken natuurlijk ook even wat tijd vrij voor een fotoshoot en vervolgen onze weg weer. Doordat onze rijders al behoorlijk wat ervaring hebben op deze route weten ze een aantal mooie plekken om te stoppen. Zo stoppen we bij een monument ter ere van alle mensen die aan de weg hebben gewerkt. We rijden door Dong Van en daar vandaan naar het noorden tot aan de Chinese grens. We steken zelfs even over, maar passen goed op. Tuna legt uit: als je op hun grond staat mogen ze je oppakken en doen wat ze willen, je bent er tenslotte ook illegaal. Dat willen we niet! Snel terug naar Vietnam: het gaat hier trouwens maar om 1 stap 😉. Op naar ons hotel en eenmaal daar bespreken we onze plannen met Tuna wat betreft de avond. Wij geven aan dat het ons leuk lijkt met de hen te eten. Tuna regelt vervolgens een hot pot en zo eten we de avond gezellig met de jongens waarbij Toi zorgde voor heel wat happy water (wijn gemaakt van maïs). Wat een feest en het is zo gezellig dat we het nieuwe jaar met hen inluiden. Wat een bijzondere start van 2019!

Dinsdag 1 januari 2019:

Om 10.00 vervolgen we onze weg op de Ha Giang loop. Vandaag een lange dag om rijden, maar ik vind het totaal niet erg! We maken een stop bij Lung Cu flag tower. Het is een hele klim, maar een prachtig uitzicht en wat een grote vlag! Tuna legt uit: de gele ster in de vlag staat voor hoop en de rode kleur voor het bloed van het volk. Na deze stop rijden we terug naar de stad Ha Giang met 1 stop voor de lunch. Onderweg wordt ik overweldigd door vreugde en dankbaarheid. Het voelt als alles wat ik tot heden mee heb mogen maken gedurende deze reis binnenkomt en ik voel me intens gelukkig. Ik vind het dan ook jammer de jongens gedag te moeten zeggen, want zij zijn onderdeel van deze reis geworden. Met Thessa heb ik later tijdens tafeltennis een heel mooi gesprek hierover. Ik realiseer me: ik heb zoveel mogen leren en beleven door en tijdens deze reis! Dat ik de reis ook echt zou beleven was mijn grootse verlangen voor ik op reis ging en dat is gebeurd!

1. Tante Jeanne:
    5 januari 2019
    Weer een mooi verhaal en ook nog de beste wensen voor het nieuwe jaar dat begint bij jou wel erg bijzonder hartelijke groet van tante Jeanne
  2. Will De fouw:
    5 januari 2019
    Voor jou natuurlijk ook de allerbeste wensen,!! En wat een heerlijk verhaal heb je weer geschreven. Wat n avontuur en zoo fijn dat jij je zo gelukkig voelt uiteindelijk was dit je doel. Dikke kuzz
  3. Kees en José:
    5 januari 2019
    Voor jou ook de beste wensen voor 2019!

Op deze reis kan je lang teren qua herinneringen.
    Als je tzt in het bejaardenhuis zit kan je er nog over vertellen 😂
  4. Monica:
    5 januari 2019
    Wat fijn dat je zo geniet en lieve mensen ontmoet waar je mee kunt reizen.Daar kan je dankbaar voor zijn.Je weet van te voren niet wat je gaat beleven en wie je gaat ontmoeten.Geniet nog Amanda van dit mooie Vietnam en lieve mensrn om je heen.Liefs
  5. Margo van Dijk:
    5 januari 2019
    Jij nogmaals de beste wensen wat ik ook al via de app had gedaan, maar nu nu ook namens margo en de kids. Geen last van heimwee meer zo te lezen . Nog even en je wilt niet meer naar huis. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en probeer de laatste paar weekjes er ook nog lekker van te genieten. Gr arjan margo ruby en lauryn
  6. Janneke borghouts:
    Lieve Amanda
    Voor jou ook de beste wensen.
    Wat fijn dat je deze ervaring heb opgedaan dat is wat je graag wilde. Ik hoor ook in je verhaal een stukje rust en dat vind ik heel fijn voor je. Tot gauw
  7. Carina en Rob:
    6 januari 2019
    Ook van ons een doorlopend gelukkig jaar! Het is in ieder geval al gelukkig begonnen.
    Lieve groeten.
  8. Nienke:
    6 januari 2019
    Wat heb je het goed aman!
    Wat gaaf achter op een motor, stoerrr!
    Zo fijn dat je geniet!!
    Wat zullen de dagen om vliegen als je het zo naar je zin hebt!
    Blijf genieten! Ik kijk uit naar je volgende verhaal 😃
    Liefsssss😘