Sapa

29 december 2018 - Thành phố Hà Giang, Vietnam

Woensdag 26 december:

Na een onrustige nacht van snurkende en kuchende mannen gaat mijn wekker 5.30 af. Gelukkig heb ik grotendeels mijn spullen al gepakt en sleep alles de gang op om zo min mogelijk geluid te maken. We lopen naar Friends travel Vietnam en genieten daar een heerlijk ontbijt. We vertrekken later dan gepland en komen dan ook later aan in Sapa. Gelukkig kunnen we nog steeds aan de trekking beginnen. Het is wel pittig voor mij, gezien de vroege start van de dag en ik ben het ook niet gewend, maar toch geniet ik er heel erg van. Sapa is een prachtige omgeving en hoewel de rijstvelden nu niet in bloei staan is het nog steeds mooi. Het weer zit mee: zo'n en omdat het later in de middag is, is het niet meer zo warm. Onze gids Sumay weet erg veel en leid ons over smalle, soms glibberige en steile paadjes. Vanaf het begin lopen enkele jonge meisjes en 1 jonge vrouw met baby met ons mee, knopen een gesprekje met ons aan en helpen ons op de gladde stukken. Na een tijdje laten ze hun koopwaar zien en het is de bedoeling dat we dus wat kopen, ze hebben ons immers ook geholpen hier en daar. "JA het is handgemaakt". Gelukkig heeft onze gids er ook wat verstand van en laat ons zien wat echt handgemaakt is en wat niet. Ik besluit wat te kopen (schuldgevoel?) Rond 17.00 bereiken we de homestay. We verblijven bij een familie in huis. We worden welkom geheten met een kop thee wat erg lekker is aangezien de temperatuur nu flink gedaald is. We eten met het gezin en na een warme douche wacht ons ook nog een voetmassage. Wat een verwennerij! We duiken gelijk het bed is, want we zijn na zo'n dag lekker moe.

Donderdag 27 december:

We ontbijten rond 7.30 (pannekoeken) en gaan vervolgens weer op pad. Onderweg worden we een stukje gevolgd door een jonge hond, die echt lijkt te zeggen: "kom maar, ik zal jullie de weg wijzen. We lopen vandaag zo'n 5,5 uur en onderweg lunchen we bij een lokaal gezin. Springrolls zijn echt mijn favoriet geworden en zit ook bij deze maaltijd inbegrepen! Heerlijk! Sowieso is het na een stuk wandelen heerlijk om te lunchen. Rond 14.40 arriveren we weer bij ons hotel en warmen ons met een kop thee en warme douche. We gaan de straten van Sapa in en ik krijg steeds meer het gevoel van een ski stadje. De temperatuur? Uitstraling? De muziek? Het heeft iets gezelligs! We eten diner in ons hotel (springrolls!!) en relaxen wat op onze kamer voordat we gaan slapen.

Vrijdag 28 december:

Vandaag gaan we naar Ha Giang waar we morgen aan de motorbike loop beginnen. Wees gerust ik rijd niet zelf. Gezien de wegen die hier nogal verraderlijk kunnen zijn was ons aangeraden motorrijders in te huren. We hebben en tot van zo'n 6 uur voor de boeg in een privé auto. Onderweg lunchen we bij een restaurant waar we met een hoop gegiechel bediend worden. Ze zijn het niet gewend dat toeristen hier aanschuiven. Rond 16.30 komen we aan bij onze homestay. Wat is het hier koud en wat een regen! Ik merk dat ik er heel erg aan moet wennen na zoveel weken zon. De regen blijkt ook een probleem te vormen voor onze tocht op de motors. We krijgen de optie 1 dag met een auto te reizen en daarna hopelijk op de motor of 1 dag te wachten. We besluiten 1 dag te wachten. De avond sluiten we af met een heerlijk familie diner (hotpot) en we vieren de verjaardag van 1 van de Koreanen die in de homestay verblijft. Zij hebben taart gekocht en nodigen ons ook uit, wat een feest! Thessa en ik zingen een Nederlands verjaardagslied op verzoek van de Koreanen en we vallen aan op de taart. Het licht gaat vroeg uit vanavond, want morgen vroeg dag voor de Koreaanse motor rijders.

Dus zo komt het dat ik vandaag de hele dag heb om aan deze blog te werken, foto's te plaatsen en wie weet straks nog een filmpje. Ondertussen regent het hier nog behoorlijk... wordt vervolgt...

1. Will De fouw:
    Heerlijk verhaal weer thx
  2. Tante Jeanne:
    Dedank gr.tante Jeanne
  3. Kees en José:
    Leuke foto's.
    Ook op de foto gegaan met karate kid 😁 en letterlijk een aap op je schouder 🐒
    Als er niet alleen maar groenten in de sprong rolls zitten ben ik benieuwd naar het recept 🤗
  4. Hans de Jong:
    29 december 2018
    Alweer een verslag van de nieuwe gebeurtenis je maakt een hoop mee
    Amanda leuk dat wij op deze manier je ons op de hoogte houd gr.pa
  5. Arja:
    31 december 2018
    Hoi Amanda. Wat een leuke verhalen schrijf je van je reis. We reizen hier gewoon met je mee. Ik wil je de allerbeste wensen wensen voor 2019.
    Tevens moet ik je de groeten doen van Mw. Favier. Ik vertel altijd als je weer geschreven hebt.
  6. Dimitri van Ooijen:
    3 januari 2019
    Zo het duurde even maar vanaf vandaag ben ik helemaal bij. Net al je verhalen gelezen en leuk om te zien hoe enthousiast je ben! Leuke foto's en ben benieuwd naar de verhalen die komen gaan. Groeten Dimitri😉