Kanchanaburi

14 november 2018 - Kanchanaburi, Thailand

Zondag: eerst goed ontbeten bij mijn guest house (ananas pannekoek) met een kop thee erbij en vervolgens naar het busstation om met de bus naar Hell fire pas te gaan, een onderdeel van de dodenspoorlijn. Ik zat als enige toerist in de bus en begon gedurende de rit wel wat zenuwachtiger te worden, want ze zullen mijn stop toch niet voorbij rijden?? Toch maar even vragen: "nog 5 minuten". Mooi! Na 5 minuten gaat ( nog half rijdend) de deur van de bus open en kan ik uitstappen. Verder niemand te bekennen... gelukkig is er internet en heb ik van te voren al kunnen kijken welke kant ik op moet lopen. Bij de entree krijg ik de vraag of ik het volledige pad wil lopen. "Is het te doen?" Vraag ik. "Ja zeker" is het antwoord. Ik krijg een informatie boekje mee met daarin een kaart van de wandelroute. Mooi, je kan altijd nog terug. Ook krijg ik een portofoon mee, "gewoon voor het geval" 🤔  Eerst nog even voor de zekerheid een flesje water extra gekocht en gaan!

Het was een prachtige route om te lopen, heel indrukwekkend gezien de geschiedenis. Toch heb ik er wel een aantal keer tijdens de route aan gedacht om terug te gaan, ik liep een aantal kilometer alleen en het was heel stil op het geluid van vogels en de bomen na. Toch heb ik het einde van de route gehaald en ben daar heel dankbaar voor. Op de foto's kunnen jullie een kleine impressie opdoen. En ik zal ook een video erbij zetten.

Op de terugweg kwam ik wel mensen tegen en dat voelde echt wel fijn. Eenmaal terug gelijk naar het restaurant gegaan voor een verfrissende watermeloen smoothie. Dat is pas verfrissend na zo'n tocht 😁. Toen ik daar zat ontmoette ik een Nederlands gezin en met hen ben ik met de taxi terug gereden naar Kanchanaburi. De eigenaresse van mijn guesthouse had geadviseerd om met de trein terug te gaan omdat die voor een deel over de dodenspoorlijn gaat. Dit had ik echter niet goed begrepen. Ik vond het al zo raar om met de trein terug te gaan ipv met de bus... volgende keer beter. Wel een leuk gesprek gehad in de taxi.

Maandag: Erawan watervallen. Echt heel mooi en ik voelde me weer kind vandaag. Het was klimmen en klauteren en genieten. Echt heel leuk. Je kon namelijk een pad afleggen naar boven (7 verdiepingen) om alle watervallen te zien. Mooi doel! En zeer de moeite waard geweest. Jullie zien het wel op de foto's 😊

Dinsdag/woendag: in de ochtend ben ik naar de river Kwai bridge, museum en begraafplaats geweest. Hoe ik daar kwam? Met de scooter taxi... goed vasthouden!! Ging prima en echt niet duur, maar wel eerst onderhandelen voor je achterop gaat zitten. Ik wist niet dat ik het in me had...

Op de begraafplaats kreeg ik van een dame een bosje bloemen aangereikt, ze gaf mij die om bij een graf neer te leggen. Een mooi gebaar van haar. En die begraafplaats zag er heel mooi onderhouden uit. Daarna ben ik naar het museum geweest. Heel indrukwekkend. En een taxi ritje genomen naar de brug over de rivier Kwai.

Rond 12.00 terug naar het guesthouse gegaan om mijn spullen op te halen en naar de bus gelopen waarmee ik terug ben gegaan naar Bangkok. In de bus een gezellig gesprek gehad met een Nederlandse jongen waardoor de reis zo voorbij was. In Bangkok ingecheckt bij het hostel waar ik 2 nachten verblijf. De eerste keer op een 6 persoonskamer. Maar wat blijkt? Ik was alleen, haha. Dat viel mee. Alleen de eerste nacht trouwens. Nu ik dit schrijf is het 22.00 en zijn er 3 meiden bijgekomen, maar echt leuk om verhalen uit te wisselen! Gister avond ben ik naar Khao San gelopen. DE drukste straat in Bangkok! Echt chaos, wat een prikkels krijg je daar binnen! Ik ben naar de wat rustiger straat gelopen (Rambuttri road) en heb daar (lekker rustig) gegeten.

Vandaag ben ik trouwens naar Wat Anrun geweest. Heel mooie tempel. In de middag was ik een stuk aan het lopen en kwam ik per toeval bij een museum over het ontstaan van de hoofdstad van Bangkok, Rattanakosin exhibition hall. Hier heb ik zo'n 4 uur rondgelopen, er waren 2 tours waarbij je netjes rond geleid werd. De tweede tour was ik zelfs alleen 😉. Vandaag ook de Golden Mountain gezien, ook zeker de moeite waard al vanwege het uitzicht.

Morgen vertrek ik met de bus naar Sukhothai (een rit van 8 uur). Kunnen de benen even tot rust komen 😀

Veel liefs aan jullie allemaal 😘

1. Will De fouw:
    14 november 2018
    Geweldig Amanda wat een indrukken allemaal. Heerlijk om er van mee te genieten♡♡♡ trots op jou hoor
  2. Monica:
    14 november 2018
    Prachtige foto's Amanda, wat een mooi land.En wat schrijf je leuk.Zo leuk te volgen allemaal....😎🏞😚
  3. Nel:
    Wat een mooi verhaal
    Leuk om te lezen en dat we mee kunnen genieten wat jij allemaal daar beleef
    We zijn enorm trots op je
    Veel liefs pa en ma
  4. Nel:
    Wat een mooi verhaal
    Leuk om te lezen en dat we mee kunnen genieten wat jij daar allemaal ziet en beleef
    We zijn enorm trots op jou
    Veel liefs pa en ma
  5. Wim en Corrie:
    14 november 2018
    Wow Amanda, wat een reizigster ben je. Wat heb je al veel gezien. .Heel fijn om zo met je mee te reizen!
    Veel reis plezier en fijne ontmoetingen
    Lieve groet
    Wim en corrie
  6. Leny Bijlsma:
    Wat een belevenissen.
    Fijn om te lezen dat je er zo van geniet en zoveel (durft) te ondernemen.
    Geniet van alle moois om je heen en van de mensen die je daar leer kennen en je mooie herinneringen meegeven.
    Leny
  7. Kees en José:
    14 november 2018
    Een goed begin is het halve werk !
    Deze ervaringen en ontmoetingen kan niemand je meer afpakken.
    Afdingen kan iedereen leren, is inmiddels voor mij een sport geworden. Goed dat je dit ook oppakt, staat daar overigens niemand van te kijken hoor, hooguit als je het niet doet 😀
    Het zal straks een flink boekwerk met foto's worden als herinnering!
  8. Josien:
    14 november 2018
    Joehoe wat heb je weer een hoop mee gemaakt!! Super foto's ook.
    Denk je ook aan een beetje ontspanning 😎
  9. Janneke borghouts:
    14 november 2018
    Geweldig Amanda het klinkt allemaal heerlijk. Je pak het allemaal super aan wel op tijd je rustpunt nemen hoor🤗 ontspannen is ook erg belangrijk
    Tot gauw
    Liefs janneke
  10. Tante Jeanne:
    14 november 2018
    Dank je wel voor je mooie reis verhaal ik lees dat je er erg van geniet gr. Tante Jeanne
  11. Nienke:
    14 november 2018
    Wat heb je in z'n korte tijd al veel ondernomen!
    Super mooi verhaal & geweldige mooie foto's! Prachtig die watervallen.
    Geniet verder, doe voorzichtig!
    Kijken uit naar je volgende bericht!
    Liefs van ons 🍀😘
  12. Carina en Rob:
    15 november 2018
    We bewonderen jouw durf en ondernemingslust. The bridge on the river Kwai is een film, die ik (Rob) in mijn jonge jaren heb gezien. Hierin werd door een speciale eenheid de brug opgeblazen. Leuk om daar via jouw tocht aan herinnerd te worden!
    We kijken uit naar jouw volgende avonturen.
  13. Linda:
    18 november 2018
    Mooi belevenissen Avonturier Amanda!
    Leuk om te lezen!
  14. Agneta en Karel:
    19 november 2018
    Ik geniet van je verhaal( je kan goed schrijven hoor) en de foto's.
    Dank.
  15. Reina van Barneveld:
    23 november 2018
    Wow lieve Amanda, wat maak je veel bijzonders mee zeg! Enorm gaaf dat je dit allemaal gewoon doet, blijf zo genieten en leuk schrijven 😊. Dikke kus Reina