Aan tafel!!!

24 november 2018 - Chiang Mai, Thailand

Ja, aan tafel maar...

Laat ik beginnen met 15 november. (Ik waarschuw alvast dat dit verhaal wel een heel lange is).

Goed 15 november dus. Deze dag ben ik naar Sukhothai vertrokken met de bus. De rit duurde zo'n 8 uur en dus best een relaxte dag. Ja, dan moet je een keer naar het toilet en aangezien ik geen idee had of we een keer tussendoor zouden stoppen waagde ik mij naar het toilet in de bus. Een ervaring opzich.... laat ik zeggen dat ik blij was dat ik mijn wandelschoenen aan had. Naast mij zat een dame afkomstig uit Sukhothai en met haar had ik een leuk gesprek over het leven in Thailand en wat haar bezigheden zoal zijn. Ze gaf mij nog wat tips qua eten waarvan zij vond dat ik dat echt geprobeerd moet hebben.

Mijn acccomodatie in Sukhothai was een kamer voor mij alleen in een guesthouse. Deze zag er erg fleurig uit. Het was inmiddels avond en nadat ik mijn spullen in de kamer had gebracht ging ik op zoek naar een plek om te eten. Ik had geen idee hoe ik naar het centrum moest lopen en wilde dit net opzoeken toen ik een stelletje zag die ik herkende van de busreis. Even aangesproken en met elkaar zijn we naar het centrum gelopen. Gelukkig maar want het was een behoorlijk donkere weg 😄. Ook net zo gezellig trouwens en nog een voordeel: we hebben met elkaar gegeten. Leuk om weer ervaringen en plannen uit te wisselen. Na afloop met elkaar weer terug gelopen naar het guesthouse.

16 november

Op naar het Historical Sukhothai park. Met een busje die lekker langzaam reed bij het park aangekomen. Ik stap uit, kijk om me heen en tja... hoe zal het hier in zijn werk gaan. Natuurlijk had ik wel wat voorbereid en wist ik dat ik met een fiets het hele park kan rondrijden. Ook is er deze dag een licht & geluid show ivm Loy Krathong festival. Maar goed eerst op zoek naar een kaartje om het park op te gaan. Gevonden! "Wilt u met de fiets?" vraagt de dame achter de balie. "Ja, graag" Antwoord ik. "110 Bath". De 100 Bath is voor de entree denk ik bij mezelf. Dan moet die 10 Bath voor de fiets zijn. Niet duur denk ik nog (10 Bath is €0.27). "Waar staan de fietsen?" Er wordt afwezig in een richting gezwaaid. Ik loop de straat weer op en van de overkant wordt al hard geroepen: "bicycles". Erop af!  Er wordt er gelijk 1 neer gezet en een prijs benoemd. Natuurlijk laat ik mijn kaartje zien, want ik heb al voor een fiets betaald 😁.

"Nee" zegt de dame. "Dat kaartje is de prijs die je betaalt omdat je over het park fietst". Oh ok denk. Dus maar weer betalen voor de fiets (ik dacht iets van 30 Bath dis ook niet veel). Plattegrondje mee en gaan!

Het is enorm wennen dat ik aan de linkerkant moet fietsen. Hier en daar zwaaide ik per ongeluk toch naar rechts, maar ik ben gelukkig overal veilig aangekomen. En het was ook echt heel fijn weer te fietsen! Het park zelf bestaat uit 3 delen en voor elk deel moet je 100 Bath entree betalen + de 10 Bath voor de fiets 😉. Sukhothai was de voormalige hoofdstad en nu kun je daar nog veel ruïnes vinden van tempels en het voormalig koninklijk paleis. Uiteindelijk ben ik de hele dag in het park gebleven en heb ik nog een kaartje kunnen kopen voor de licht & geluid show. En het was een fantastische show! Omdat de show pas later op de avond begon kon ik eerst nog lekker de marktjes afstruinen die er deze dagen ter ere van het festival zijn opgezet. Wat een sfeer!! Extra bonus is dat ik de zon onder zag gaan op zo'n bijzondere locatie! Ik hoop dat jullie doormiddel van de foto's en video wat mee krijgen van de sfeer 😊

17 november

Vandaag ben ik een stuk gaan wandelen (uiteindelijk veel verder dan ik van plan was) en bij een museum gaan kijken met vondsten van aardewerk en beeldjes van jaren geleden. Vooral mooi vond ik de beelden die op de tweede verdieping stonden en de verhalen die bij de beelden hoorden. Op een rustig tempo terug gelopen naar het guesthouse en onderweg gestopt voor een koude groene thee met melk.

18 november

Op naar Chiang Mai! Omdat de busrit maar 3.5 uur duurt gewoon naar het station gelopen en een kaartje gekocht. Heel gemakkelijk. In de bus probeerde een locaal gezin een gesprek met mij een een Pools meisje aan te knopen wat gezellig werd ondanks de taalbarrière. Als aandenken gaf het meisje ons een sleutel hanger in de vorm van een bananentros, leuk zo'n aandenken!

Aangekomen in Chiang Mai op de onderhandel toer met de tuctuc chauffeurs... pff het ging me niet al te best af maar het Poolse meisje uit de bus kwam en die regelde het even 😁 samen naar de stad gebracht en daar op zoek gegaan naar mijn hostel. Op zondag is de sunday walking street helemaal afgezet en daar moest ik doorheen lopen om bij mijn hostel te komen. In dit hostel ben ik 3 dagen gebleven en ben daar heel tevreden over. Er verbleef een leuke groep mensen deze dagen en het hostel was gewoon goed. De zondag avond heb ik doorgebracht op de markt waar geen einde aan leek te komen. En natuurlijk een telefoontje met het thuisfront 😙

19 november

Vandaag ben ik een aantal tempels gaan bezoeken en vond er 1 waar een heel fijne, kalme sfeer hing. Hier ben ik dan ook even een tijdje gebleven. Na dit rustmomentje op zoek gegaan naar een taxi die me naar de Doi Suthep tempel kon brengen. Er rijden hier vooral veel rode taxi's (meer een soort jeep) rond en die zijn behoorlijk prijzig als je er alleen in zit. Ik zag echter een groep jonge lui met een taxi chauffeur praten en vroeg of zij naar de tempel gingen. Nee helaas. Maar een ander meisje die vlakbij stond wel. We hebben nog zo'n 15 minuten gewacht en toen waren we inmiddels met 6 personen. Op naar de tempel. De tempel zelf was prachtig en omdat het op een berg ligt hadden we ook nog eens een fantastisch uitzicht over Chiang Mai.  Dubbel tevreden. Eenmaal terug bij het hostel gezellig in de gemeenschappelijke ruimte gezeten en wat gekletst. In de lonely planet had ik een leuk restaurantje gezien en dus ben ik daar naartoe gegaan om een hapje te eten.

20 november (aan tafel)

Ja vandaag gaan kunnen we aanschuiven. Althans eerst zelf koken. Ik heb vandaag een kookcursus Thai eten gedaan en het was gezellig en lekker. En ook veel trouwens, want ik kon niet alles op. 7 maaltijden dus wie wel? Ik werd netjes bij mijn hostel opgehaald en toen bleek ook nog eens dat we maar met 3 personen waren, dus het voelde een beetje als een privé les. Er was genoeg personeel om ons te begeleiden en er werden zo'n 100 foto's gemaakt door hen (privacy wet kent men hier niet). We hebben het ons goed laten smaken en het voelde als een relaxed dagje. Aangezien ik overdag zoveel gegeten had hoefde ik 's avonds niet op zoek naar warme prak. Wat wel dan lekker is: jezelf trakteren op een ijsje 😄

21 november

Vandaag besloot ik eens wat museums te bezoeken. Ik vind het leuk om als het kan wat meer over een stad/land en de mensen/gebruiken te weten te komen. Het museum bestond uit 3 gedeelten en was mooi weer gegeven. Met uitleg over de boeddhistische cultuur, het ontstaan van Chiang Mai en de groei van deze stad.

Vandaag was ook verhuisdag. Met de intentie dat het leuk is om ook een paar dagen in een ander deel van de stad in een hostel te zitten heb ik dus 6 dagen verdeeld over 2 hostels. Even had ik hier wel spijt van want ik had het erg goed naar mijn zin gehad de afgelopen 3 dagen. Maar de keuze was al gemaakt dus ik maak er het beste van. Ik kom aan in mijn nieuwe hostel en voor de eerste keer slaap ik op het bovenste bed in een stapelbed. Even slikken... Ik klim naar boven en het bed schud al heen en weer. Mmm... Ik neem de kamer even in mij op en zie 1 onderste bed leeg. Even naar de receptie. "Is het mogelijk dat ik het onderste bed kan krijgen?". "Ja, dat kan wel, ons geheimpje hoor" wordt er gezegd. Ik krijg een nieuwe sleutel mee (deze zijn namelijk ook gebonden aan kluisjes op de kamer) en loop blij terug. Schudden van het bed blijft dan wel, maar ik hoef in ieder geval niet te klimmen (ik zal er denk wel een andere keer aan moeten geloven). Verder blijkt dit een gezellig hostel te zijn. In het vorige hostel heb ik Ilse uit Nederland ontmoet en samen zijn we de stad in gegaan om een hapje te eten. Toch wel fijn om samen een maaltijd te nuttigen en lekker in het Nederlands te babbelen.

22 november (yi peng)

Ik besloot vandaag een rustig dagje te houden. Ik ben naar de rivier gelopen en ben hier een paar uur gaan zitten en naar de wereld om mij heen gekeken, muziek geluisterd en wat gepuzzeld. Wat rustgevend zo. Begin van de middag terug gegaan richting hostel met de intentie onderweg iets te eten, maar toen kwam ik een heel leuk museum tegen. Het was een soort kunst met illusie. Kijk maar eens naar de foto's en filmpjes 😉

Rond 16.00 kwam ik terug bij het hostel en hebben met een grote groep zelf krathongs gemaakt. Heel gezellig en als je eenmaal begint wordt je zo creatief! Op straat verkopen de locale mensen hier de mooiste krathongs maar toch leuk om zelf hieraan mee te doen.

Rond 19.00 zijn Ilse en ik naar een tempel in de oude stad gegaan om bij het gebed van de monniken aanwezig te zijn. Heel indrukwekkend. Daarna zijn wij naar het nieuwe gedeelte gelopen bij de rivier waar de lantaarns werden opgelaten. Ongelooflijk wat een mooi gezicht dat is. En het bleef maar komen. Op de weg ernaartoe liepen Ilse en ik langs een temlel waar ze ook lantaarns oplieten en hebben wij hetzelfde gedaan samen. Ik vond het heel bijzonder. En wat een goede sfeer hangt er overal. In heel Chiang Mai is het feest!!

23 november (Loy Krathong)

Na een rug/schouder/nek massage heb ik heerlijk geluierd in een heel mooi park aan de buitenkant van de oude stad. Ik zat lekker in het gras naar de vijver te staren en wat denk je dat eruit komt? Een schildpad! Fantastisch om dat zo dichtbij mee te maken. Ook de schildpad nam even een zon momentje 😁

Ook deze avond ben ik met Ilse naar de stad gegaan en daar hebben we naar de optocht ter ere van Loy Krathong gekeken. Het was een chaotische bedoeling aangezien er geen hekken waren geplaatst en de mensen dus kriskras door de optocht heen liepen en telkens verkeers regelaars met hun fluitjes aankwamen. Hoort allemaal bij de beleving denk ik. Het duurde echter wel wat lang en zijn dus maar wat gaan eten waarna we vervolgens weer naar de rivier zijn gelopen waar we onze zelf gemaakte krathong te rivier lieten en hebben toegekeken hoe honderden mensen deze tweede avond lantaarns oplieten. We konden het niet laten en hebben er allebei zelf ook weer 1 gekocht en tegelijk opgelaten. Het heeft toch iets moois.

24 november

Ja vandaag liep iets anders dan gepland. Doel vandaag was naar Chiang Rai te gaan. Reistijd: 3 uur. Ik ging ervan uit dat ik niet hoefde te reserveren aangezien het een korte reistijd is. Waar ik geen rekening mee had gehouden is dat ik waarschijnlijk niet als enige de dag na het festival zou vertrekken naar Chiang Rai. Ik sta al op het busstation waar ik ben aangekomen na een flinke onderhandeling en hobbelige weg met de tuctuc en krijg dan te horen dat alle bussen die deze dag naar Chiang Rai rijden vol zitten. Niemand die schuld heeft behalve ik, maar toch is het even slikken. Mijn hoofd gaat aan het werk:

1. Buskaartje voor morgen regelen.
  2. Overnachting regelen in Chiang Mai. En ja als het dan toch zo moet dan maar een hotel met zwembad en een kamer met badkamer voor mij alleen 😊 maak er gewoon een voordeel van.
  3. Hostel waar ik in Chiang Rai zou overnachten gebeld dat ik morgen pas arriveer.
  4. Taxi regelen die mij naar Chiang Mai terug brengt (weer onderhandelen. 😥

En nu zit ik dan nog 1 dag en nacht in Chiang Mai en ik geniet echt even van deze luxe in dit hotel!!!

1. Tante Jeanne:
    24 november 2018
    Heel leuk om je verhaal te lezen het ga je goed af gr. Tante Jeanne
  2. Bep Schreurs-Lausberg.:
    Hoi Amanda,
    Wat leuk al die verhalen! Je maakt heel wat mee. Geniet maar! Wij doen dat met jou op afstand!!

Groetjes, Bep.
  3. Jantine Smit:
    24 november 2018
    Hai Amanda! Heel veel plezier!! Geniet van alles wat je daar beleef en gaat beleven! Heel stoer van je dat je dit doet! Ik heb je blog van Janny gekregen:)
  4. Kees en José:
    24 november 2018
    Zo te lezen heb je nog geen spijt van je avontuur 😉 en terecht hoor!
    Het is een geweldige ervaring om dit op deze manier te beleven.
  5. Arja:
    24 november 2018
    Super leuk om je reisverslag te lezen en wat fijn dat je zoveel meemaakt
  6. Will De fouw:
    24 november 2018
    Wat een heerlijk 'lang' verhaal. En wat maak jij leuke mooie dingen mee. En je kan het ook nog geweldig opschrijven. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal..... geniet van alles wat op je pad komt. Dikke knuf Will
  7. Monica:
    24 november 2018
    Kanjer😘zo leuk om alles te volgen......Geweldig wat jij allemaal ziet en beleeft........
  8. Margo van Dijk:
    Geweldig Amanda
    Wat een avontuur. Ik ben best jaloers. Geniet ervan en je beste beslissing ooit denk ik zo. Groetjes van Margo Arjan Ruby en lauryn
  9. Nienke:
    Prachtig verhaal weer !!
    Ik ga zo de foto's bewonderen
    Wat leuk dat je Ilse hebt ontmoet!
    Geniet verder van je droomreis
    Liefs🍀😘
  10. Margo van Dijk:
    25 november 2018
    Mooi verhaal . Lekker kort ook haha. Zo te lezen heb je het best naar je zin daar. Geen verkeerde beslissing geweest. We wachten weer met spanning af naar je volgende avonturen maar ik zou niet in jou schoenen willen staan. Zeker niet je wandelschoenen haha lekker genieten meid voor je het weet zit het er al weer op. Gr arjan kruijshaar
  11. Alie:
    26 november 2018
    Weer een leuk verhaal en mooie foto's. Wat heb je al veel gezien, en leuke mensen ontmoet. Succes met de reis. XXX
  12. Judith van der Wal:
    26 november 2018
    Wauw Amanda,

Leuk om allemaal te lezen. Blijf genieten. Mooie foto’s,
  13. Carina en Rob:
    27 november 2018
    We genieten van je verhalen en de mooie foto’s. Ik ( Rob) zoek steeds op de kaart waar je precies bent (is een afwijking van mij, volgens Carina).
  14. Mona:
    27 november 2018
    Prachtige foto's Amanda! Zo veel kleur en sfeer. Geniet er van en een leuke blog zo...
  15. Eefke:
    Hoi Amanda!
    Geweldig om je reis te volgen en te lezen wat je allemaal meemaakt. De foto’s zijn prachtig en geven een goed beeld van je omgeving. Echt een hele andere wereld. Geniet van je reis en veel liefs!
  16. Josien:
    Een schildpad die je zo even uit het water ziet komen. Geweldig! Enjoy! Xx
  17. Josien:
    Die filmpjes, geweldig! 🤣
  18. Bianca:
    29 november 2018
    Zo hehe eindelijk met een kop thee al jouw verhalen lezen, echt genieten! Meid wat schrijf je leuk en wat een leuke verhalen! Jeetje wat een saaie boel dan hier😉 Geniet ervan❤️
  19. Riet:
    1 december 2018
    Leuk wat op te pikken wat jij allemaal meemaakt. Mooie foto's geniet er van
    Gr Riet en John
  20. Riet:
    4 december 2018
    Hoi Amanda, wat een fantasrische reis en heerlijke verhalen, super!
    Liefs, Riet