Thakhekloop

14 december 2018 - Thakhek, Laos

Zaterdag 8 december:

Saaie dag eigenlijk. We gaan met de bus naar Thakhek en zullen daar 1 nacht verblijven. Alhoewel saai... je maakt altijd wel wat mee. Zijn het niet de gebeurtenissen in de bus dan wel de stops onderweg. 1 van de uitdagingen: de toiletten onderweg. Het zijn voornamelijk hurktoiletten en zijn het wel westerse toiletten dan nog wil je soms niet gaan zitten. Maar goed, soms moet je gewoon nodig en dan ben je blij dat er een toilet is. Inmiddels ben ik altijd goed uitgerust en heb mijn eigen toilet papier en handgel bij mij. Als we aankomen op het busstation van Thakhek regelen we een tuctuc waar we in gepropt worden, maar veilig aankomen bij ons verblijf. Samen met Luci en Ben deel ik een kamer. Het is een huisje voor onszelf en straalt een bepaalde huiselijkheid uit. Gezellig! We eten bij ons verblijf en gaan niet al te laat naar bed om te proberen morgen op tijd te vertrekken.

Zondag 9 december:

Het op tijd vertrekken is ons niet helemaal gelukt 😊. Na ons ontbijt zijn we met een tuctuc naar het centrum gegaan om een scooter te regelen. Via internet hebben we al wat onderzoek gedaan en we gaan voor het bedrijf met de beste recensies. Maar helaas blijkt die geen scooter meer te hebben. Wat raad hij ons dan aan? Daar hebben we meer geluk en huren na een test rondje 2 scooters. Ben en Luci op 1 ik op de ander. Best spannend, want ik heb maar een enkele keer in mijn leven scooter gereden. Maar door rustig te beginnen raak ik meer vertrouwd en Ben houd rekening met mij door niet te hard te rijden. Als we eenmaal een tijdje onderweg zijn ontspan ik meer en ga meer van de omgeving in mij opnemen. Wat een prachtige natuur, enorme bergen en wat een kleuren groen. Onze eerste stop is de Pa Seuam grot. We hebben echter niet veel gezien, want er staat niets duidelijk aangegeven dus op goed geluk zijn we een wandeling gaan maken maar hebben de grot nooit gevonden. Jammer maar toch fijn zo'n wandeling in die prachtige natuur. Onze tweede stop is wel raak! We worden welkom geheten door een groepje kinderen en betalen 5000 kip (€0,50) om onze scooters te parkeren en oh ja.... foto moment!!! De kinderen worden er helemaal blij van. Ik laat nog even mijn helm vallen die vervolgens naar beneden rolt en bijna in het water terecht komt, maar de kinderen zijn snel en redden mijn helm! We gaan op zoek naar de Xieng Liab grot en na wat klimmen en van het pad af te gaan vinden we hem. Wij zijn er als enigen, wauw! Hier nemen we even de tijd, gaan zitten en lopen wat rond. Ik ben zeer onder de indruk. Eenmaal terug bij onze scooters komen de kinderen op ons afgerend en vragen om een pen, deze geef ik ze en ze kijken heel blij. Hoe blij ben ik met een pen?  Even later vervolgen we onze weg naar de volgende grot: Nong Aen grot. Of zoals Luci hem noemt de Harry Potter grot vanwege de trappen en de verlichting. Helaas is er een stroom storing en dus geen verlichting vandaag. We betalen de entree en nemen onze eigen lichten mee (wat zijn die telefoons van tegenwoordig toch handig!) Ook dit was een heel mooie grot! Ons plan was om nog naar wat watervallen te gaan, maar aangezien het al einde van de middag is besluiten we onze guesthouse te gaan zoeken, we hadden ons namelijk voorgenomen om niet in het donker te rijden. Dat is ons niet gelukt en rijden dan toch nog een heel stuk in het donker. Ik vond het echter niet eng, maar bijna iets magisch hebben. De zon onder te zien gaan en door de bergen te rijden zo. De temperatuur is wel flink gedaald en ook hebben we inmiddels flink trek gekregen. Wat is het dan een beloning als je aankomt bij je guesthouse in een mooie kamer en lekker kan eten. De mensen zijn erg gastvrij en onze avond is gevuld met: karaoke, zitten bij een kampvuur en jeu de boules. Wat een heerlijke eerste dag!

Maandag 10 december:

Ja we vetrekken vroeg en onze eerste stop zal een uitzicht zijn over de Nham Theun 2 reservoir. Het is een beste wandeling maar we worden dan ook beloond met een prachtig uitzicht! We gaan er even goed voor zitten en daarna lopen we naar beneden. Onze scooters staan er gelukkig nog, want alhoewel er een receptie hokje is, is er niemand aanwezig 😃. We rijden door een prachtig gebied en onderweg stoppen we even bij een restaurantje voor een lunch. Onze volgende stop: dragon grot. En ook deze grot is zeer indrukwekkend. We mogen zelfstandig naar binnen gebruiken de verlichting op onze telefoon om te zien waar we naartoe gaan. Er is in deze grot wel wat verlichting gelukkig. Bij de grot zit een gezellig restaurantje waar ze romantische muziek afspelen en dus nemen we hier maar even wat te drinken. Vervolgens rijden we een behoorlijk stuk naar ons guesthouse in Ban Nahin.

Dinsdag 11 december:

Na een heerlijk ontbijt (ik had pannekoekjes met chocoladesaus, vers fruit en thee) gaan we op weg naar een uitkijk punt over de limestone bose. Over het algemeen zijn alle wegen tijdens deze rondreis heel goed te rijden, maar regelmatig komen er op stukken wegen die weggevaagd lijken en waar je dus over zand en stenen rijd. Oppassen dus vooral als je op zulke stukken weg rijd in de bochten van de bergen met enorme trucks die je inhalen 😐 en omdat het een lastig stuk is naar het uitzichtpunt besluiten we toch eerst naar de Kong Lor grot te gaan. We huren daar een boot en gaan met zijn drieën en onze bootsman door de grot varen. Wat ontzettend knap van onze bootsman, want het is natuurlijk hartstikke donker! We hebben hem dan na afloop ook een fooi gegeven zodat ie een lekker biertje kan gaan drinken. Ik was erg onder de indruk van deze grot. Hij is namelijk zo groot dat je er 2 uur over doet om heen en weer te varen. De grot is namelijk aan de andere kant open en komt dan uit bij een ander dorp. Hoe de mensen hier ooit achter zijn gekomen? Er gaan 2 verhalen hierover: 1 mensen zagen eenden uit de grot komen. 2 mensen deden aan de ene kant van de grot boomstammen en zagen ze aan de andere kant eruit komen. Na ons bezoek aan de grot gaan we naar ons luxe verblijf: spring river resorts. We delen een kamer met zn drieën en zijn hierdoor goedkoper uit, maar wat een luxe. We gaan nog even met een bootje peddelen, maar het valt niet mee door de boomstammen en rotsen in het water en besluiten al snel om terug te gaan en te genieten van onze bungalow met balkon. We genieten van een heerlijke maaltijd en de sfeer in dit resorts. Ook hier voelen wij ons zeer welkom.

Woensdag 12 december:

Qua rijden hebben we vandaag de langste dag voor de boeg. We besluiten vroeg te vertrekken na ons zeer luxe en goed smakende ontbijt. Onderweg stoppen we nu wel bij de uitkijk over de limestone bossen. Prachtig! Daarna rijden we hele stukken met een enkele keer een stop onderweg. Ook vangen we wat regen waardoor het een stuk frisser aanvoelt op de scooter. Het lange rijden resulteert in krampachtige handen en zere billen (bestaat zoiets als bilmassage?) Dus net voor Thakhek slaan we even af voor een drankje. Ben heeft het vanaf dag 1 van ons vertrek al over de Oreo koekjes en eindelijk vinden wij ze bij deze stop! We brengen onze scooters terug naar de eigenaar en maken nog even een stoere foto. Wat een overwinning dit en dankbaarheid dat we overal goed zijn aangekomen. We logeren weer bij onze eerste verblijfplaats: villa Thakhek en plannen onze reis voor de volgende dag. Luci heeft een mooi overzicht gemaakt in de Thakhekloop boek bij ons verblijf -> zie de foto's.

Tot de volgende keer allemaal!

1. Will De fouw:
    14 december 2018
    Wat een heeerlijk verhaal weer
  2. Kees en José:
    14 december 2018
    Nieuwe belevenissen en mooie nieuwe foto's.
    De eerste weken zijn al voorbij sinds je vertrek...., geniet met volle teugen 😎
  3. Tante Jeanne:
  4. Margo van Dijk:
    15 december 2018
    Zo super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Je bent echt aan het genieten. Veel plezier bij je volgende avonturen.
    Groetjes Arjan en Margo
  5. Josien:
    16 december 2018
    Weer lekker genoten van je verhaal! Ik geniet helemaal mee. Moest denken aan onze scotter ritjes naar de roodenburg haha
    De laatste keer dat ik op een scooter zat/reed ging niet helemaal goed, maar dat weet je nog wel 😖
  6. Carina en Rob:
    18 december 2018
    Wat schrijf je toch mooie verhalen! We genieten met je mee, omdat je alles zo goed beschrijft.
    Groetjes.
  7. Eefke:
    18 december 2018
    Leuk verslag, Amanda! Door de foto’s krijgen we een goed beeld van de omgeving waar je bent. Heel mooi en bijzonder!
    Veel liefs,